Opschalen als freelancer: hoe bereik je meer in minder tijd?

Als jij je bedrijf als freelancer wilt laten groeien is je eerste actie vaak het maken van meer uren. Helaas stoot je dan al snel je hoofd tegen een plafond, want er zit nu eenmaal maar 24 uur in een dag. Bovendien wil je naast dat goedlopende bedrijf misschien ook gewoon een relaxed leven (we feel you!). De vraag is dan: hoe kun jij zoveel mogelijk bereiken in de uren die je aan je bedrijf wilt besteden? Wij geven je een aantal tips!

Werk aan de juiste taken

Onze belangrijkste tip: werk aan de juiste taken! Je kunt nog zo efficiënt werken, als de taken die je zo lekker efficiënt afrondt weinig impact hebben ga je alsnog niet snel groeien.

Werk dus efficiënt aan de meest impactvolle taken. Het stomme is dat we die impactvolle taken vaak een beetje spannend vinden of dat ze uit onze routine vallen. We volgen graag de weg van de minste weerstand en werken dus eerder aan taken die we gewend zijn en niet zo spannend vinden. Tijd om dat te doorbreken.

Je hebt misschien wel eens van de 80/20 regel gehoord. 20% van de klanten zorgt voor 80% van de omzet, 20% van je werkzaamheden zorgt voor 80% van je resultaat. Neem eens de tijd om je huidige werkzaamheden te analyseren. Gaat er op dit moment veel tijd verloren aan taken die weinig opleveren? En welke taken zorgen juist voor een groot deel van je resultaat?

Bewaar je focus

Hoe vaak word jij afgeleid door mails, appjes en social media? Vaak verspil je zo een uur van je tijd aan iets waar je niet eens echt veel plezier aan beleeft. Zo zonde! Op het moment dat je jezelf laat afleiden door dit soort zaken laat je anderen eigenlijk bepalen hoe jij je tijd besteedt. Probeer afleiding zoveel mogelijk te voorkomen en bewaar je focus. Zo kun je jouw bewust vrije momenten gebruiken voor dingen die je écht leuk vindt om te doen. Bovendien haalt deze afleiding je uit de flow, die juist zo belangrijk is om efficiënt te kunnen werken. Telkens als je wordt afgeleid moet je daarna weer terug in je taak komen en dat zorgt voor nóg meer tijdsverspilling.

Wij weten dat we dit niet aan onze wilskracht kunnen overlaten en hebben daarom allerlei barrières voor onszelf opgeworpen. Zo hebben we de apps van Facebook en LinkedIn van onze telefoon gegooid en alle notificaties uitgezet. Daarnaast gebruiken we apps en browserextensies om afleidende apps en websites na een bepaalde tijd te blokkeren. Ook sluiten we ons mailprogramma af als we niet met onze mail bezig zijn. De News Feed Eradicator blokkeert de News Feed van Facebook, waardoor we zakelijke dingen op Facebook kunnen doen, zonder dat we vervolgens worden afgeleid door kattenfilmpjes.

Automatiseer en standaardiseer terugkerende taken

Zijn er taken die met regelmaat terugkomen? Denk dan eens na over automatisering en standaardisatie.

Bijvoorbeeld:

  • Standaard templates creëren
  • Je e-mailmarketing automatiseren
  • Standaard service mails opstellen
  • Afspraken via een tool direct in laten plannen in je agenda
  • Je social media posts in 1x maken en met een tool inplannen
  • Standaard processen creëren
  • Systemen aan elkaar koppelen (bijvoorbeeld via Zapier)

Je kunt standaardisatie en automatisering natuurlijk zo ver doortrekken als je wilt, maar vaak is er met weinig moeite al heel veel winst te behalen op dit vlak. Er zijn tegenwoordig zoveel tools die jouw leven makkelijker kunnen maken. Die kosten soms wat, maar leveren vaak veel meer op.

Besteed taken uit

Freelancers hebben soms de neiging om alles zelf te willen doen (ze werken niet voor niks alleen natuurlijk). Toch kan het echt heel fijn zijn om dingen uit te besteden. Vooral de taken:

  • die je niet leuk vindt
  • waar je niet goed in bent
  • die je goedkoper kunt inkopen dan jouw eigen tarief

Dit hoeft zeker niet alleen met je core business te maken te hebben. Je kunt bijvoorbeeld een schoonmaakster inhuren voor thuis. Die heeft waarschijnlijk een lager uurtarief dan jij en de tijd die je bespaart kun jij inzetten voor declarabel werk. Hetzelfde geldt voor social media beheer, SEO, het beheer van je website en je boekhouding.

Natuurlijk kun je jouw core business ook (deels) uitbesteden. Daarvoor hoef je geen mensen aan te nemen, je kunt ook met andere freelancers samenwerken. Besteed je simpelere taken bijvoorbeeld uit aan juniors met een lager uurtarief. Zijn er taken die je niet leuk vindt om te doen? Besteed ze uit aan een andere freelancer die hier wel energie van krijgt. Zelfs als je geen marge kunt maken op hun uurtarief heb je hier iets aan. Door deze energieslurpers te elimineren ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën en groei.

Schrijf eens op wat voor terugkerende taken jij hebt en welke hiervan voldoen aan de bovenstaande punten. Kun je deze taken uitbesteden?

Wat is jouw ervaring met het opschalen van jouw bedrijf? Wij zijn benieuwd!