MENU

In “Het ondernemersverhaal van…” nemen we jou mee in het verhaal van onze huurders. Hoe hebben zij hun bedrijf opgericht, waar liepen ze tegenaan en wat zijn hun beste tips? Laat je inspireren, leer van hun successen én leer van hun fouten. Want ja, die maken we allemaal.

We beginnen met het ondernemersverhaal van Marit. Jullie kennen haar misschien al als mede-eigenaar van Office Stories. Daarnaast heeft ze een marketingbureau genaamd FastMotion. Ze deelt graag haar ervaringen en lessen met je!

Wat voor ondernemingen heb je?

Office Stories is, zoals jullie waarschijnlijk wel weten als je dit leest, een co-working space voor creatieve ondernemers in Breda. Ondernemers kunnen bij ons een bureau huren voor 1, 2 of 4 dagen in de week. Daarnaast zijn we een community voor creatievelingen aan het opbouwen rondom Office Stories. Ook voor niet-huurders. In samenwerking met andere ondernemers organiseren we netwerkborrels, events en trainingen. Allemaal om de creatieve community in Breda een boost te geven.

FastMotion is de naam van mijn online marketingbureau. Onze diensten bestaan uit SEO, copywriting, conversie-optimalisatie en web analytics. Tot voor kort deed ik alles alleen, maar ik ben mijn team aan het uitbreiden zodat ik meer werk aan kan nemen. Sinds deze maand word ik ondersteund door twee andere freelancers.

Sinds wanneer ben je ondernemer?

Eigenlijk nog helemaal niet zo lang. Ik sta zo’n 3 jaar ingeschreven bij de KvK als fotograaf, maar dat was vooral een hobby waar af en toe een betaald klusje uitkwam. Echt ondernemen kon je dat niet noemen. In maart vorig jaar heb ik mijn baan opgezegd en ben ik fulltime aan FastMotion gaan werken. Toen is het voor mijn gevoel pas echt begonnen. In december vorig jaar is Office Stories geopend. Dat was wel weer next level ondernemerschap, omdat we daar veel meer in moesten investeren. Ik onderneem pas een jaartje dus, maar het voelt als veel langer!

Waarom ben je gaan ondernemen?

Het ondernemen zat denk ik altijd al in me. Ik ben al van jongs af aan bezig met het bedenken en uitvoeren van nieuwe ideeën. Ik heb ook altijd moeite gehad met luisteren naar bazen en bepaal graag mijn eigen koers. Tijdens mijn studie kreeg ik het idee om een eigen bedrijf te starten en heb ik een minor in ondernemerschap gevolgd. Nadat ik was afgestudeerd heb ik het ondernemen nog even uitgesteld, omdat ik eerst ervaring wilde opdoen. Toen ik 5 jaar in loondienst zat had ik het niet meer zo naar mijn zin op mijn werk. Ik had een kleine buffer, had veel geleerd en wist dat de markt goed was. Daarom besloot ik in het diepe te springen. Ik zegde mijn baan op en ging fulltime ondernemen.

En bevalt het?

Ik vind het geweldig. Het voelde echt als een bevrijding dat ik het eindelijk helemaal zelf kon gaan doen. Ik heb mijn bedrijven zo ingericht dat ik veel op afstand kan werken, dus ik ervaar heel veel vrijheid. Ik werk waar en wanneer ik wil. Heerlijk!

Zijn er ook mindere kanten?

Ja, natuurlijk. Het is nooit altijd feest. Wat ik vooral heel lastig vind is om ook af en toe stil te staan en te genieten van wat ik heb neergezet. Ik heb de neiging om alsmaar meer te willen. En het kan ook altijd meer. Als je een idee hebt kun je het als ondernemer ook direct gaan uitvoeren, je hoeft aan niemand toestemming te vragen. Daardoor haal ik wel snel iets te veel op mijn hals. Gelukkig kan ik mezelf steeds beter beheersen. Ik merk nu wel dat ik harder vooruit ga als ik me meer focus op één ding, je hebt nu eenmaal beperkt tijd en energie. Daarnaast is het ook wel eens spannend om geen zekerheid van inkomen te hebben. Zeker nu ik in Office Stories heb geïnvesteerd zijn de reserves wat kleiner en dan knijp ik hem soms wel een beetje. Toch vallen die nadelen redelijk in het niet vergeleken met alle voordelen. Als het even kan ga ik nooit meer in loondienst.

Wat zijn je grootste ondernemerslessen geweest tot nu toe?

Ik heb in mijn jaar als ondernemer echt enorm veel geleerd. Ik heb me er wel in vergist hoeveel extra skills je als ondernemer nodig hebt. Financiën, sales, planning… jij bent overal verantwoordelijk voor. Vooral planning is niet mijn sterkste kant, haha. De structuur was in het begin heel ver te zoeken. Dat was toen ik net startte niet zo erg, want toen had ik nog alle tijd, maar toen ik het drukker kreeg werd dat echt een probleem. Inmiddels maak ik voor de hele maand een planning en zet ik al mijn taken in Asana. Dat scheelt enorm!

Iets anders wat ik heb geleerd is het delegeren van taken. In het begin had ik natuurlijk nog niet zoveel budget, maar na een tijdje ben ik steeds meer taken gaan uitbesteden. Inmiddels heb ik geïnvesteerd in een boekhouder, een schoonmaakster (voor thuis), juridische ondersteuning, web support en graphic design. Daarnaast heb ik de social media en SEO voor FastMotion uitbesteed, omdat ik dat zelf steeds vooruit schoof. Het was voor mij best een drempel om dingen uit te besteden. Ik heb dingen graag zelf in de hand en je merkt het in je portemonnee natuurlijk. Maar uiteindelijk is het juist fijn om je niet bezig te houden met taken die je niet leuk vindt en waar je ook nog eens niet goed in bent. In de tijd die ik zelf aan die taken kwijt ben kan ik met werk voor klanten veel meer verdienen dan wat het kost om ze uit te besteden. Dat is wel een grote switch geweest in mijn mindset.

Heb je tips voor andere (toekomstige) ondernemers?

Mijn belangrijkste tip is DOEN! Heel veel mensen hebben allerlei ideeën en dromen, maar ondernemen geen actie. Dat is zo zonde. Vaak kun je vandaag nog de eerste stap zetten om die droom tot werkelijkheid te maken. Probeer in oplossingen te denken, in plaats van in problemen en maak het niet te moeilijk. Als je concreet maakt wat je moet doen om iets te realiseren, blijkt dat vaak heel erg mee te vallen. We horen regelmatig dat mensen het zo stoer vinden dat we Office Stories zijn begonnen. Dat is het natuurlijk ook wel, maar zó lastig is het nu ook weer niet.

Verder vind ik de Profit First methode heel fijn om inzicht te houden in mijn financiën. Je werkt dan met potjes voor je inkomsten, kosten, belasting en winst. Ik heb daarnaast ook nog een overbruggingspotje en een pensioenpotje. Bij de bank Knab kun je gratis zoveel rekeningen aanmaken als je wilt en dat werkt echt perfect. Ik ben redelijk snel met deze methode begonnen en dat gaf direct veel meer rust. Ik weet door deze methode altijd zeker dat ik voldoende geld achter de hand heb voor mijn omzet- en inkomstenbelasting én ik heb gegarandeerd salaris en winst elke maand.

Meer weten over Marit?
Bekijk haar website
Connect op LinkedIn

Reacties
Jouw reactie

CLOSE