Meer leuke klanten als freelancer? 6 tips!

Als freelancer ben je zelf verantwoordelijk voor het vinden van opdrachten. Dat kan nog best lastig zijn, want verkopen is een skill die veel freelancers nog moeten leren als ze voor zichzelf beginnen. En het liefst wil je natuurlijk niet zomaar klanten, maar leuke én goedbetalende klanten. Maar hoe vind je die? En hoe zorg je ervoor dat ze voor jou kiezen? In dit artikel lees je onze beste tips!

1. Zorg ervoor dat mensen weten wat je doet

We horen het van bijna elke freelancer: de meeste klanten komen vanuit je bestaande netwerk. Mensen die jou kennen en vertrouwen willen eerder met je samenwerken dan onbekenden. Maar weet iedereen in jouw netwerk wel wat jij te bieden hebt? Probeer eens wat vaker te vertellen wat je doet aan de mensen in je omgeving. Als je dat moeilijk vindt kan het geen kwaad om hier bewust mee aan de slag te gaan. Schrijf een korte elevator pitch uit, oefen hem een paar keer en scherp hem aan. Het hoeft echt geen verkooppraatje te zijn (liever niet zelfs), als je maar op een heldere en enthousiaste manier kunt vertellen wat je doet. En vergeet niet: ook mensen die totaal niet in je vakgebied thuis zijn kunnen je aan klanten helpen! Ben je op dit moment druk op zoek naar nieuwe opdrachten? Wees daar dan ook open over. Zo kan je netwerk actief met je meedenken.

2. Geef gratis waarde weg

“Give, and you will receive.” Die quote uit de bijbel hebben we vast allemaal wel eens gehoord. En zo werkt het echt. Als mensen ooit iets van jou hebben gekregen zijn ze eerder geneigd iets terug te doen. Daarom werkt het goed om gratis waarde weg te geven. Dat kan in allerlei vormen. Help iemand uit je netwerk gratis met iets kleins, geef gratis advies in Facebookgroepen, deel tips op LinkedIn, schrijf informatieve blogs of geef een gratis e-book weg. Op deze manier laat je ook alvast zien wat je kunt én je vergroot je jouw zichtbaarheid. Geef trouwens niet te veel weg. Het moet een voorproefje zijn, geen volledige dienst die je zomaar gratis weggeeft.

3. Wees zichtbaar, op jouw manier

Zichtbaarheid is heel belangrijk als freelancer. We zeiden het al, het is belangrijk dat mensen weten waarvoor ze bij jou kunnen aankloppen. Belangrijk is dat je consistent bent in je zichtbaarheid. Het gaat je namelijk pas veel opleveren als mensen het gevoel krijgen dat ze je kennen. En net als het opbouwen van persoonlijke relaties heeft ook het opbouwen van zakelijke relaties tijd nodig.

Kies daarom iets wat goed bij je past, zodat je het lang volhoudt. Vind je het leuk om face to face met mensen te spreken? Ga dan regelmatig naar netwerkborrels of spreek met ondernemers af voor een kop koffie. Vind je het leuk om te schrijven en om kennis te delen? Ga dan blogs schrijven. Ben je graag creatief bezig en maak je graag op persoonlijke niveau verbinding met mensen? Ga dan persoonlijke Instagram Stories maken. Zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan.

Een valkuil van veel freelancers is dat ze met een marketingstrategie starten, maar dat ze daarmee stoppen voor ze het resultaat ervan kunnen oogsten. Vaak komt dat doordat ze iets doen wat niet bij ze past. Bovendien trek je sneller klanten aan die met jou matchen als je dicht bij jezelf blijft in je marketing.

5. Verkopen gaat niet alleen om skills

Bij het aantrekken van klanten gaat het niet alleen om je skills. We hebben met veel freelancers gesproken over hoe zij hun klanten vinden en telkens komt terug dat het vooral gaat om het opbouwen van relaties.

De gunfactor speelt een grotere rol dan veel mensen denken. Natuurlijk moet de basis op orde zijn en moet je goed werk leveren, maar mensen willen vooral op een fijne manier met je kunnen samenwerken. Het leven is kort en we maken het allemaal graag zo leuk mogelijk voor onszelf. Dat lukt vooral als we fijne mensen om ons heen verzamelen. Houd het dus gezellig en connect op een persoonlijk niveau.

Veel mensen hebben het idee dat verkopen zakelijk en stijf moet zijn. Het tegendeel is waar!

6. Durf ‘nee’ te zeggen tegen klanten die niet bij je passen

Het voelt gek om ‘nee’ te zeggen tegen een potentiële klant. Iemand heeft jou uitgekozen om mee samen te werken en dat voelt goed. Het gaat een beetje tegen onze natuur in om iemand dan af te wijzen. Toch is het belangrijk om niet altijd overal ja op te zeggen. Als je net begint is het misschien nog nodig om alles aan te grijpen wat jouw kant op komt, maar als het een beetje loopt kan het zomaar zijn dat je een mooie, goed betalende klus moet laten schieten doordat je al vol zit met andere, suboptimale klussen. Zonde!

Hoe kom jij op dit moment aan je klanten?