Het ondernemersverhaal van Sylvia

In “Het ondernemersverhaal van…” nemen we jou mee in het verhaal van onze huurders. Hoe hebben zij hun bedrijf opgericht, waar liepen ze tegenaan en wat zijn hun beste tips? Laat je inspireren, leer van hun successen én leer van hun fouten. Want ja, die maken we allemaal.

Vandaag het ondernemersverhaal van Sylvia. Sylvia is mede-eigenaar van Office Stories en werkt daarna als freelancer waarbij ze bedrijven helpt met hun website.

WAT VOOR ONDERNEMINGEN HEB JE?

Op dit moment heb ik 2 ondernemingen, Office Stories en ik werk onder mijn eigen naam waarbij ik klanten help met hun website van A tot Z. Ik denk mee met de strategie en zorg voor een goede uitvoering van de website. Daarnaast werk ik samen met andere ondernemers om de invulling van de website vorm te geven. Zoals goede SEO, goede foto’s en video’s zodat het hele plaatje klopt.

Met Office Stories verhuren we flexwerkplekken, maar zijn we meer dan dat. We creëren namelijk het gevoel van collega’s, maar je hebt nog wel de vrijheid van het ondernemen.

SINDS WANNEER BEN JE ONDERNEMER?

Officieel ben ik op 28 januari 2015 begonnen (op mijn verjaardag), maar dit was enkel naast mijn vaste baan. Pas in april 2018 ben ik fulltime gaan ondernemen. In 2015 ben ik eerst begonnen in de fotografie, dit was vooral een uit de hand gelopen hobby en in 2017 kreeg ik zo veel opdrachten dat ik al wist: ik ga niet meer fulltime werken. Het eerste idee was dus ook om parttime te gaan werken en parttime te gaan ondernemen. Toen ik echter een contractverlenging kreeg voor een fulltime functie heb ik zelf besloten het contract niet te verlengen en dan maar fulltime te gaan ondernemen. Tot nu toe heb ik echt geen spijt van deze keuze!

WAAROM BEN JE GAAN ONDERNEMEN?

Ik weet niet precies hoe het komt, maar op mijn werk raakte ik altijd snel verveeld. Ik heb in totaal 5 jaar fulltime in loondienst gezeten, maar wel bij 4 verschillende bedrijven (waarvan 1 echt heel kort). Elke keer na zo’n 1,5 jaar merkte ik dat ik sneller wilde groeien dan de functie of het bedrijf toestond. Hierdoor voelde ik me belemmert in mijn groei en ontwikkeling. Daarnaast hecht ik heel veel waarde aan het kunnen uitvoeren van mijn eigen plannen. Die vrijheid om zelf keuzes, en natuurlijk fouten, te kunnen maken vind ik heel fijn.

EN BEVALT HET?

Absoluut, zelfs als er minder fijne momenten zijn geniet ik daar nog van. Ik heb het idee dat ik sneller en meer ben gegroeid in het afgelopen jaar dan in de 5 jaar ervoor. Natuurlijk leer je veel vakinhoudelijke kennis in loondienst, maar op persoonlijk vlak heb ik meer geleerd tijdens het afgelopen jaar als ondernemer.

ZIJN ER OOK MINDERE KANTEN?

Ja die zijn er zeker, want dat is met alles. Als het altijd 100% feest is, is het juist ook niet goed. Balans is er voor mij zo eentje. Ik weet best wel goed wat mijn balans zou moeten zijn, maar toch vind ik het lastig om me hieraan te houden. Want dan is er toch weer een mogelijke opdracht, of komt er weer iets anders tussendoor. Vooral die balans in combinatie met financiële zekerheid. Ik ben niet bang om grote investeringen te doen (zoals in Office Stories), maar ik weet wel dat ik dan weer extra hard moet werken om financieel weer stabiel te zijn. Tot nu toe lukt dat heel goed, maar als dat ook nog eens helemaal in balans zou kunnen zou dat nog beter zijn.

WAT ZIJN JE GROOTSTE ONDERNEMERSLESSEN GEWEEST TOT NU TOE?

Ik ben van nature een optimist en bekijk het graag van de positieve kant. Ik merk in mijn onderneming dat mij dat ook heel erg helpt met het groeien en het ontwikkelen. Maar soms mag ik nog wat meer de details induiken en het wat realistischer bekijken. Echter denk ik ook dat door deze positieve mindset ook een positieve groei ontstaat en dat mijn enthousiasme hierdoor continue groot blijft.

Daarnaast heb ik geleerd dat het heel fijn is om bepaalde zaken te kunnen uitbesteden waar je zelf niet zo goed in bent. Maar ik heb ook geleerd dat ik heel erg kritisch ben naar de mensen die ik hiervoor wil inzetten. Ik moet echt heel erg op 1 lijn liggen met iemand en de verwachtingen naar elkaar moeten 100% kloppen. Ook moet de kwaliteit van het werk gewoon echt goed zijn. Ik vind zelf wel dat ik hier nog in kan groeien, om nog beter te kijken wat voor mij goed werkt en als het niet goed voelt ook niet starten met een samenwerking. Zo voorkom je achteraf lastige gesprekken en negatieve energie.

HEB JE TIPS VOOR ANDERE (TOEKOMSTIGE) ONDERNEMERS?

Deze tip is eigenlijk hetzelfde als die van Marit in haar interview. Ga beginnen, ga starten en maak de eerste stappen, hoe klein ze ook zijn. Je kunt heel erg lang blijven analyseren, overwegen en uitproberen, maar juist door het te doen leer je veel.

En daarbij gaat het wel eens mis, en heb daar dan ook vrede mee. Zo ben ik zelf begonnen als freelancer in de fotografie. Toen realiseerde ik me begin 2019 alleen dat ik het heel erg leuk vind om te fotograferen, maar niet fulltime. Dit was voor mij niet DE fulltime job die ik voor ogen had. Zeker omdat ik uit een hectische online wereld kwam had ik daar steeds meer behoefte aan. Het is dan spannend, om dingen om te gooien, maar wel heel belangrijk voor in de toekomst om daar nu al mee te starten.

Ik zou daarom ook zeggen, welke kleine stap kan jij vandaag al doen om meer in de richting van jouw droom leven te komen? Doe deze stap en bedenk dan weer een nieuwe stap voor morgen!

 

Meer zien van Sylvia:
Bekijk haar website
Connect op LinkedIn